Kako izraditi savremenu listu kategorija?
Naše višegodišnj iskustvo u radu sa dokumentima i implementacijama pisarnice pokazuje da izrada savremene liste kategorija registraturskog materijala sa rokovima čuvanja je nesumnjivo prvi korak u postavljanju jakog temelja za kreiranje elektronske pisarnice. Kada kažemo savremene liste kategorija, moraćemo detaljnije da objasnimo tri koncepta ovog dokumenta koji su najčešće u upotrebi od strane arhivskih službenika.
Obratićete pažnju na jednu rečenicu iz Zakona o kulturnim dobrima i Člana 38. stav 3.
Citiramo:
Liste kategorija registraturskog materijala sa rokovima čuvanja utvrđuju se u saglasnosti s nadležnim arhivom.
Kako u praksi izgleda kreiranje liste kategorija jednog poslovnog sistema, neke bolnice, muzeja i sl.? Arhivi poseduju službe koje se bave kontrolom stvaraoca arhivske građe, tako da te službe vrše inspekcijske nadzore i kontrolu toga kako se poštuju svi propisi u vezi sa ovim poslom. U najvećem broju slučajeva, ove službe žele da pomognu u prevazilaženju svih nedostataka u radu sa dokumentima, a od njih ćete dobiti sve potrebne informacije, pa i neke vrste šablona i primera kako sami da uredite svoju listu kategorija.
Ovde dolazimo do prvog problema na koga vas neće upozoriti zaposleni u spoljnim službama arhiva.
Ako vaše poslovanje želite da modernizujete pomoću novih informacionih tehnologija i čarobne reči „digitalizacija“, onda u čitav ovaj posao morate da unesete sistematizaciju i mnogo više preciznih detalja. Šta zapravo želimo da naglasimo!? Prilikom izrada arhivskih knjiga, i drugih popisnih akata arhive, kao i kod same liste kategorija, stručna lica iz arhiva insistiraće na sumarnim popisima dokumentacije, u nekim slučajevima i sumarnim brojevima iz liste kategorija, gde u okviru jednog broja iz liste kategorija (jednog klasifikacionog broja vrste dokumenta) imate nabrojano i po nekoliko desetina različitih tipova dokumenata, iz razloga što su im rokovi čuvanja isti (5 ili 50 godina). Ovakve principe informacione tehnologije skoro da ne tolerišu. Sve mora da ima svoju pojedinačnu pripadnost i svoj broj. U jedan digitalni kontejner ili skup, ulazi jedan tip dokumenata, a nikako grupa od desetak različitih tipova dokumenata koji imaju zajednički element, rok čuvanja dokumenta.
Postoje tri tipa ili šablona liste kategorija. Jedan šablon ili tip, pripada starijoj verziji tih dokumenata i njega ćemo predstaviti na slici 1.
Verzija ove tabele i same liste kategorija je jedna od prvih verzija i najčešće korišćine na teritoriji Srbije, od strane arhivskih službenika. Ona nije pogrešna, ali je problematična ako razmišljate o korišćenu informacionih tehnologija u arhivskom i kancelarijskom poslovanja. Šta je osnovni nedostatak ove liste? Pre svega, lista kategorija po svojoj sadržini klasifikovanih dokumenata je razdvojena u nekoliko grupa ili možemo slobodno da kažemo organizacionim celinama. Svaka orgnizaciona celina ima grupu dokumenata koja joj pripada. Pa tako imamo „Predmete u vezi osnivanja i rada“ , „Pravni i opšti poslovi“, „Finansijsko materijalno poslovanje“ itd. Svaka od ovih grupa ima svoju klasifikaciju dokumenata koja joj pripada. Problem je u prvoj koloni, koju u ovoj listi zovemo „Redni broj“. Prva kolona ima ulogu broja klasifikacionog dokumeta ili tzv. broj iz liste kategorija. Šta se događa kada u vašu listu želite da unesete novi dokument? Dodavanje novih dokumenata su neminovne pojave koje se događaju na godišnjem nivou, ako ne i češće. Sa ovim modelom liste vaš novi dokumet morate da dodate na kraj liste, a to znači da taj novi dokument nećete moći da priključite organizacionoj celini kojoj pripada. Ako to ipak uradite i novi tip dokumenta pridružite njegovoj grupi, onda sav prethodni posao pisanja arhivskih knjiga i upis brojeva iz liste pada u vodu, jer svaka arhivska knjiga u svojim popisima sadrži klasifikacionu oznaku koju morate da unosite u njih. Umetanjem novog dokumenta u logičnu celinu znači da gubite numeraciju koju ste imali u predhodnim godinama.
Jednostavnim rečima, preporučujemo Vam da ovu verziju liste kategorija nikako ne koristite, a ako je već imate, onda je zamenite novom.